dinsdag 12 november 2013

Cultuurkalender: voorstelling 1

Wat? Toonmoment Kinderdansstage Terpsichore 2013
Muzisch deeldomein: dans
Waar? CC Ter Dilft, Bornem
Wanneer?  16 augustus 2013
Doelgroep? Alle leeftijden

Ik ben deze voorstelling gaan bekijken samen met mijn oma en mijn vriend omdat mijn nichtje zelf deelnam aan de dansstage. Hierdoor weet ik ook enkele extra achtergrondinformatie.
De voorstelling duurde ongeveer 2 uur. Hierbij kwamen verschillende groepen aan bod die verschillende soorten dans uitvoerden zoals moderne dans, jazz, ballet enzovoort. De groepen waren ingedeeld per niveau.  Dit stemde ongeveer overeen met de leeftijden van de kinderen die mee dansten. Tijdens de dansstage mochten de kinderen een zelfgemaakt stuk voorstellen aan een jury. Deze koos er dan 3 uit die hun stuk mochten brengen tijdens het toonmoment. 1 van deze 3 was geen dansstuk maar een muziekstuk met zang, piano en klarinet. De kinderen kregen dus de gelegenheid om ook hun andere talenten te tonen.

Voor mezelf was deze voorstelling niet echt grensverleggend omdat ik vroeger zelf ballet, jazz en muziekschool heb gevolgd. Ik herkende nog de danspassen uit mijn jeugd en kende ook de verschillende stijlen al. Voor iemand die minder van dans kent zoals mijn oma, is het wel grensverleggend. Zij was namelijk steeds verwonderd over wat de kinderen konden en genoot duidelijk van het ruime aanbod aan danssoorten.

Het was zeker een leuke voorstelling om te zien, mede doordat mijn nichtje mee deed, maar ook voor andere mensen lijkt mij dit leuk. Je kan er een heel uiteenlopend aanbod zien van soorten dansen en het is steeds gevarieerd. (Niet dezelfde soorten na elkaar maar afwisselend.) Ook voor kinderen lijkt mij dit leuk om te zien omdat de dansers en danseressen leeftijdsgenoten zijn (8-12 jaar). Dit is een voorstelling die ik zou gebruiken in de klaspraktijk. Wel eerder bij de oudere kinderen (2e, 3e graad) omdat de voorstelling toch redelijk lang duurt. Omdat het vooral dansen is zal dit voor een eerste graad minder aangenaam zijn om 2 uur stil te zitten, en ook omdat er geen interactie is met het publiek.

 
Via onderstaande link kan je een samenvatting bekijken van het toonmoment van de kinderdansstage 2011.
http://www.youtube.com/watch?v=rckvlpgGAbU


Bronnen:


Van den Bergh, K., “Kinderdansstage 2011.” Youtube (9 sept. 2011) ( internet http://www.youtube.com/watch?v=rckvlpgGAbU).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten