zondag 17 november 2013

Cultuurkalender: voorstelling 3

 Gisteren ben ik naar jaarlijkse traditie naar Night of the Proms gegaan. En amai, wat ben ik daar geschrokken! Op voorhand wist ik dat er een Japanse pianiste zou optreden, nooit had ik gedacht dat dit zo goed zou zijn.

Wie? Hiromi Uehara
Waar? Sportpaleis, Antwerpen
Wanneer?  Gezien tijdens Night of the Proms, 16 november 2013
Doelgroep? Alle leeftijden (Hiromi zelf)
Muzisch deeldomein: muziek

Hiromi Uehara is een Japanse jazzpianiste die haar debuut maakte in 2003. Ze is vooral bekend geraakt door haar extreme technische vaardigheid en haar energieke liveoptredens. Hiervan mocht ik getuige zijn tijdens haar optreden op NOTP. Extreme technische vaardigheid is zeker en vast niet overdreven. Ze speelde super snelle nummers en dit allemaal uit het hoofd en zonder ook maar een fout te maken. Haar enthousiasme was super leuk om te zien. Ze ging volledig op in haar muziek. Vaak begon ze breed te glimlachen, zong ze enthousiast mee  of was ze zo geconcentreerd dat ze zelfs enkele keren haar tong uitstak.

Voor mij was deze voorstelling zeker en vast grensverleggend. Ik had nooit gedacht dat iemand op die manier een piano zou kunnen bespelen. Ze maakte niet enkel gebruik van de toetsen maar zelfs ook van de snaren van de piano. Rechtstaand of zittend, allemaal geen probleem voor haar.
Bekijk zeker onderstaande  filmpjes. Ik kan u beloven dat u versteld zult staan.


Wanneer ik in de klaspraktijk een fragment van Hiromi zou kunnen gebruiken zou ik dat zeker doen. Kinderen zullen ook versteld staan van het kunnen van deze pianiste en van haar enthousiasme voor de muziek. Je kan bijvoorbeeld de kinderen haar optreden laten vergelijken met het optreden van een heel ander soort pianist (bijvoorbeeld klassiek). Je kan het uiteraard ook voor andere lesonderwerpen gebruiken zoals drama (inlevingsvermogen, gezichtsuitdrukkingen), muziek (soorten muziek, instrument herkennen, performances, snelheid van de muziek,...).


Wil u nog meer te weten komen over Hiromi Uehara, dat kan. Bezoek haar officiële website http://www.hiromimusic.com/ .


Tot de volgende keer!

Groetjes, Kelsey.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten